thijsenmia2019.reismee.nl

Dag 2 Boeing factory

Vandaag zijn we door het tijdverschil vroeg wakker en gaan op weg om de Boeing fabriek te bezoeken.

Het is ongeveer een 15 min rijden. Via internet hebben we in februari de “Your Future of Flight” Tickets voor de Boeing tour al gereserveerd en die begint om 10.30 uur dus we hebben alle tijd. Over de 526 rijden we op een gegeven moment langs de assemblage hal van de Boeing fabriek. Op de grote deuren, waarachter de vliegtuigen worden gebouwd, staan prachtige reusachtige afbeeldingen. Dit zijn de grootste digitale grafische muurschildering ter wereld en beslaan 9290m2. Niet veel later zien we (na eerst een verkeerde afslag venomen te hebben) de afslag naar Future of Flight. De auto parkeren we op het parkeerterrein en in de verte staan allemaal nieuwe vliegtuigen klaar om afgeleverd te worden. We lopen naar het visitor center het is een soort Aviodrome.

• Boeing of officieel The Boeing Company is een Amerikaans lucht- en ruimtevaartbedrijf.

Het hoofdkantoor is gevestigd in Chicago in de Boeing International Headquarters. Boeing is wereldwijd de grootste producent van vliegtuigen naar omzet en de tweede als het gaat om het aantal afgeleverde toestellen. Boeing is 15 juli 1916 opgericht in Seattle, Washington door William Edward Boeing en was toen bekend als de "Pacific Aero Product Co.". Op 9 mei 1917 werd het bedrijf omgedoopt tot "Boeing Airplane Company".

De plannen voor de fabriek werden voor het eerst aangekondigd in 1966. Dit naar aanleiding van de verkoop van 25 stuks 747. Om deze gigantische jet te bouwen moest Boeing een locatie hebben die groot genoeg was om straks 's werelds grootste commerciële passagiersvliegtuig te assembleren. Omdat de andere fabrieken van Boeing niet groot genoeg waren voor het bouwen van de 747 werd besloten om een nieuwe fabriek te bouwen.

• The Future of Flight Aviation Center

Dit is een luchtvaart museum en een educatief centrum gelegen aan de noordwest hoek van Paine Field in Everett. Het is het startpunt voor de Boeing Tour, een rondleiding door een deel van Boeing productiefaciliteit waar de modellen 747, 767, 777 en 787 worden gebouwd. The Future of Flight Aviation Center & Boeing Tour is in het najaar van 2005 opgeleverd en koste $ 23 - miljoen dollar. Vanuit The Future of Flight Aviation Center wordt ook de Boeing Tour geregeld.

De Boeing Tour omvat een bezoek aan de Boeing Everett Factory, waar je vliegtuigen kan bekijken in alle stadia van de bouw en test stadia. Het museum beslaat 2.600 m2. Op de tour door de fabriek mag je niets meenemen. Geen rugzakken, tassen, fototoestellen, messen, telefoons, wapens (alsof wij die zouden hebben).

• Boeing Everett faciliteit of de Boeing fabriek,

Dit is werelds grootste gebouw in volume op 13.385.378 m3 en beslaat 399.480 m2 en staat vermeld in Guinness World Records. Er zijn meer dan 30.000 mensen werkzaam in de fabriek die in drie ploegen werken. Alleen al in de staat Washington werken 76.000 mensen bij Boeing.

De plannen voor de fabriek werden voor het eerst aangekondigd in 1966. Dit naar aanleiding van de verkoop van 25 stuks 747 aan Pan American World. Om deze gigantische jet te bouwen moest Boeing een locatie hebben die groot genoeg was om straks 's werelds grootste commerciële passagiersvliegtuig te assembleren. In deze nieuwe fabriek worden de brede romp van de Boeing 747's, 767's, 777, de nieuwe 787 Dreamliner en de 737 in elkaar worden gezet.
Niet alleen het ontwerpen van de 747 was een grote opgave, het bouwen van de assemblagefaciliteiten was dat ook. Om het terrein te egaliseren werd meer dan drie miljoen kubieke meter aarde verplaatst en de steilste standaard smalspoorlijn van het noordelijk halfrond aangelegd. De hallen zijn zo groot dat het last heeft van het ontstaan van “wolken” in de gebouwen. Op sommige momenten “regende” het binnen wat niet bevorderlijk was voor de bouw van de vliegtuigen. Het probleem werd gedeeltelijk opgelost met een luchtcirculatie systeem. Vandaag de dag is er geen airconditioning of verwarming meer. In plaats daarvan wordt de fabriek verwarmd door 1 miljoen lampen aan de planfonds en mocht het nodig zijn gekoeld door de deuren te openen.

• De Tour

In een film ruimte krijgen we nog een kort filmpje te zien over de ontwikkeling van het vliegtuig. Verder nog instructie over de tour die 90 minuten duurt en worden we in groepen verdeeld. Er gaan twee bussen met bezoekers. Weer een waarschuwing geen telefoons, camera’s etc bij je te hebben anders mag je de rest van de dag bij de security zitten. Met een bus worden we naar de assemblage hallen gereden. In het weekend wordt er niet gewerkt. De rest van de week is het continu 24 uur in 3 ploegen. Het verbaast ons dat ze niet in het weekend door draaien. Ondertussen vertelt de gids ons over het begin van Boeing en wat ze allemaal in Everett doen. Dan komen we bij een productiehal van de 777. Door een kleine deur gaan we naar binnen. Via trappen naar beneden lopen we door een lange tunnel naar een lift. We passen er met zijn allen in en gaan naar boven.

De gids vertelt over de bouw van deze hallen en dat deze zo groot zijn dat ze een eigen klimaat hebben.

Het zijn inderdaad gigantische hallen maar dat moet ook wel. Het zijn grote vliegtuigen en met de vleugels eraan nemen ze veel ruimte in. Elke afdeling heeft zijn eigen kantine. Je kunt, met zoveel werknemers, geen gezamenlijke kantine hebben. De gids grapt dat zij het enige bedrijf zijn met een eigen Starbucks. De vliegtuigen liggen in twee delen, tegengesteld naast elkaar Aan het eind van de hal keren ze en wordt het achterste gedeelte aan het voorste gedeelte vastgemaakt. Daarna komen de vleugels er aan, de motoren, staart, onderstel etc. Dit is geen ding wat je in een weekje in elkaar zet.

Over de balustrade staan we een poosje te kijken. Dan moeten we weer verder via de lift terug naar tunnel en weer lopend naar buiten, weer in de bus naar andere gedeelte van de enorme hal. Hier wordt het nieuwste vliegtuig van Boeing gebouwd, de 787 Dreamliner. Deze bestaat voor 50% uit kunststof in plaats van aluminium.

Ook hier lopen we door een lange tunnel naar een lift. We passen er met zijn allen in en gaan naar boven. Over de balustrade kijk je dan neer over de productie hallen van de aanbouwzijnde vliegtuigen en start-testbaan. Ook hier lopen we via een tunnel naar buiten, gasten mogen niet op vloer productie komen, vandaar.

Dan weer in de bus en dan maken we een ritje over de testbaan en langs de spuithallen. Er zijn speciale wanden waarachter ze de motoren testen. Deze moeten eerst uitgetest worden voordat de daadwerkelijke testvluchten gedaan kunnen worden. De vliegtuigen worden zeer uitgebreid getest voordat ze afgeleverd worden (Bij de MAX dus niet ?). Dan moeten ze nog gespoten worden en helemaal naar de wensen van de klant ingericht worden. Voor aflevering moet je ze wel zelf ophalen. Als we nog een vliegtuig willen bestellen dan kan dat. De prijs begint bij 290 miljoen dollar en de klant is koning. Na afloop worden we terug gebracht van waar de tour begon alleen moeten we eerst nog door een winkel. Souvenirs, bekers, truien, spellen, alles wat met vliegtuigen te maken heeft verkopen ze hier.

We sluiten dit gedeelte van de tour af bij het panorama dek; daar heb je een mooi uitzicht over de productie hallen en zien een dream lifter en start-testbaan waar vliegtuigen af en aanvliegen. Ook staat hier een dreamlifter waar complete vliegtuigrompen ed mee worden aangevlogen vanuit fabriek van bv Charlston Carolina.

• Vogelvlucht Boeing vliegtuigen

In 1933 ontwierp Boeing een revolutionair nieuw passagiersvliegtuig: de Boeing 247. Het was revolutionair omdat het voor het eerst volledig van metaal was, met een intrekbaar landingsgestel.

In 1938 kwam de Boeing 307 Stratoliner, het eerste toestel ooit met een drukcabine en het was in staat om op 6.000 m te vliegen.

In 1958 begon de levering van de Boeing 707, het eerste Amerikaanse burger-straalvliegtuig. Met de 707, een viermotorig toestel geschikt om 156 passagiers mee te nemen.

In 1962 begon Boeing met de 727,voor maximaal 180 passagiers. De Boeing 727 was een voorganger van de Boeing 757.

In 1967 introduceerde Boeing een nieuwe toestel voor korte en middellange afstanden, de tweemotorige 737 voor maximaal 100 passagiers. Sindsdien is de 737 het best verkopende straalvliegtuig aller tijden. De nieuwe generatie 737 ( Next Generation) bestaat nu uit de 737-700 (140 pas), de 737-800 ( (180 pas) en de 737-900 (190 pas).

In 1968 komt de 747 of Jumbo Jet en is misschien wel het bekendste vliegtuigtype ter wereld. De Boeing 747 vervoert maximaal 565 passagiers in all-economy. Ook is de 747 bekend als Shuttle Carrier Aircraft (vervoerde de Space Shuttle boven op het toestel).

In 1983 begon de economische situatie te verbeteren en Boeing kwam met nieuwe toestellen en ontwikkelde de smalle 757 en de grotere 767

In de jaren 2000 kwam de Boeing 777 is een widebody-vliegtuig dat door twee krachtige motoren kan worden voortgestuwd. De 777 kan 245 tot 450 passagiers vervoeren en heeft een groot vliegbereik: 10.000-16.000 km.

In 2009 kwam de Boeing 787 "Dreamliner met drie versies: een standaardversie, stretchversie en een verlengde versie. Met een variatie van 200-350 passagiers. De Boeing 787 is het eerste lijntoestel dat qua gewicht voor meer dan 50% uit composietmaterialen bestaat.

In 2016 wordt de laatste 737, de Next Generation, opgevolgd door de 737 MAX (150 tot 220 pas). Er zijn 4 varianten van de nieuwe familie, de 737 MAX 7, 737 MAX 8, 737 MAX 9 en 737 MAX 10 die gebaseerd zijn op de al bestaande Boeing 737-700, 737-800 en 737-900ER en de laatste als tegenhanger van de Airbus A321. Deze drie Next Generation varianten zijn respectievelijk de best verkopende versies van de Boeing 737. Echter sinds januari 2019 zijn er wereldwijd grote problemen met deze types (software en of ??) en sinds april staan deze tostellen aan de grond. De kosten hiervan worden geschat op minstens 1 miljoen per week. Boeing heeft aangegeven dat de rompafmetingen en deurconfiguraties van de Boeing 737 Next Generation gelijk zijn aan die van de eerste drie 737 MAX-varianten.

Nu op weg naar de parking om de auto op te halen en rijden we naar de kust via de marine basis Naval Station Everett en de haven via Haborview Park rijden we door naar de Mukiteo Lighhouse waar we in de brewery iets te eten en een biertje pakken en dan langzamerhand terug via de kust weg met prachtige villa's naar het hotel. Ondertussen nagaan waar we vanavond gaan eten, we willen ook op tijd naar bed.

Naar 3 uurtjes rusten lopen we naar Katana Shusi restaurant, waar we heerlijk gegeten hebben (tip van Yelp) en lopen later weer terug naar hotel. 21.00 uur moe maar voldaan zit eerste echte dag erop, morgen naar Vancouver Canada.

Chris

Heel indrukwekkend en leuk om te lezen.