thijsenmia2019.reismee.nl

Dag 4 Whistler

Vanochtend gaan we over deSea-to-Sky Highwayop weg naar Whistler waar in 2010 de Olympische spelen zijn geweest. Als we net op weg zijn op Marine drive snappen we gisteren het spotten van al die grote dure auto's. Hier wonen de rich en fabuleus van Vanvouver. Prachtige vila's met uitzicht op het water. Na 20 km komen we weer op de Hw99 welke ons nasr Whistler brengt. Vooral het eerste deel van deze route is mooi, met uitzicht op zee slingert de weg tussen de bergen door. Onderweg stoppen we enkele keren voor het maken van foto's, hier zijn niet parking plekken ingericht zoals we in de USA gwend zijn. Nee hier is het verboden om te stoppen. Na 41 km zijn we bij de 100 meter hoge Shannon Falls. Deze mooie waterval kun je van onderaf bekijken. Ook hier hebben we geluk en is de regen even oogehouden. Het weer is wisselend en in de namiddag checken we in in het Aava Whistler Hotel, een heel mooi gelegen hotel in het centrum van dit skioord. Dit is een typisch bergstadje, ook wel bekend van de Olympische Winterspelen in 2010. Het hele jaar door brengt de gondel je naar de bergtop van Whistler Mountain.

We kunnen gelukkig gelijk inchecken en kunnen tegen betaling de suto onder hotel parkeren. De kamers zijn pas gepromoveerd en schoon. Het spa gedeelte op de beg grond is perfect. Sauna lekker warm (90 gr) hottub groot en heerlijk op temeratuur ( 40 graden) en zwembad is ook goed op temeratuur. Na uurtje daar doorgebracht te hebben en gezellig geconserveert te hebben met Canadees uit BC terug naar kamer om even centrum te bezoeken.

Reistip: Zowel de Shannon Falls als de Brandywine Falls zijn aanraders om te bezoeken als je over de Sea-to-Sky Highway rijdt. Ze liggen direct langs de snelweg en vanaf de parkeerplaats is het maar eventjes lopen, waardoor het niet veel tijd inneemt in je reisschema.

• Whistler is een stadje in Brits-Columbia, Canada, 125 kilometer ten noorden van Vancouver. Het is voornamelijk bekend als een toeristische plaats en heeft een van de grootste skigebieden in Noord-Amerika. In 2010 vond hier een gedeelte van de Olympische Winterspelen plaats. In het centrum staan de Olympische ringen. Het bevolkingsaantal varieert van 10.000 in de zomer tot ruim 40.000 in de winter.

Het gebied rond Whistler was oorspronkelijk bewoond door de Coast Salish Aboriginals. In 1860 werd het gebied bezocht door kolonisten. De naam Whistler komt van het geluid dat gemaakt wordt door marmotten die in het gebied voorkomen ('whistle' betekent 'fluiten' in het Engels).

In het begin van de 20e eeuw bouwden Myrtle en Alex Philip de rainbow lodge in Alta Lake (nu Whistler) en in 1914 werd Alta Lake met Vancouver via een treinverbinding verbonden. In 1966 is men begonnen met de aanleg van de eerste skiliften op de Whistler mountain, dit groeide razendsnel en in 1980 werd de Blackcomb mountain, gelegen naast Whistler mountain geopend als een nieuw gebied. Whistler is nu een van de grootste skigebieden in Noord-Amerika en in 2003 werd Whistler samen met Vancouver gekozen voor de Olympische Winterspelen in 2010.

Mountainbiken of liever ‘downhill biken’ is een enorme populaire zomersport in Whistler er is zelfs een speciale bergbaan opzij van het centrum voor gemaakt, de bevuilde moutenbijkers zie je de hele tijd het centrum voorbij komen lopen. In centrum zelf is nogal druk, met zijn vele winkels, hotels en restaurants. Huizen en appartementen voor de inwoners zie je nauwelijks.

Ook interessant is de 3 km lange Peak2Peak kabelbaan, de langste niet-ondersteunde skilift ter wereld met een glazen vloer echter gezien het slechte weer voor ons nu geen optie.

We lopen rond 16.30 uur naar centrum om iets te drinken (happy ouwer) en om mensen te spotten. Al met al hebben we ruim 3 uur heerlijk overdekt en verwarmd buiten gezeten, was nodig want op sommige momenten viel het met bakken uit dr hemel. Rond 20.30 uur weer terug naar de hotelkamer. Even tv kijken en slapen.