thijsenmia2019.reismee.nl

Dag 7 Clearwater-1

We gaan vandaag op weg naar Clearwater, ook wel genoemd ‘the gateway to Wells Gray Provincial Park’, hier brengen we 2 nachten door in Clearwater Lodge. Naast ons BW hotel ligt een tankstation en hier gaan we eerst maar tanken, de benzine kost hier $1,31 (Can dollars) en aan de overkant bij de Safeway gaan we nog even broodjes kopen voor vanmiddag. De weg loopt grotendeels langs de North Thompson River en rijden afwisselend door bossen waar een hert met jong rustig de weg voor ons oversteekt en zo richting het plaatsje Barrière waar een afsplitsing komt richting de Barrière River. Onze reis gaat maar verder over de Southern Yellowhead Hwy langs Chu Chua Cottonwood Park richting Little Fort, waar een Ferry je naar de overkant kan brengen. Nog een klein stukje en we zijn in Clearwater, afstand was niet zo groot (130 km) maar wel 130 km langs de rivier met prachtige vergezichten zoals Dunn Peak.

Om 13.00 uur komen we aan bij ons hotel Clearwater Lodge maar we zijn te vroeg om in te checken en besluiten nu maar om het Wells Gray Provincial Park, hét watervallenpark van West-Canada, alvast te verkennen.

Een wildernes park van 5000 km2. Een prachtige route van 63 km die begint langs de Clearwater River het park in en rijden verder langs de bekendste watervallen in het park. Als eerste zien we de Spahats Creek Falls, hier staat op de parking een Belg met een foodcar waar je friet maar ook belgische wafels kunt kopen. Het lijkt alsof deze 75 meter hoge waterval rechtstreeks uit de berg stroomt. Dan rijden we via Clearwater Valley Rd richting Moul Falls, gezien dat we om deze te bezoeken 6 km moeten hiken besluiten we deze morgen maar bezichtigen. (Bij Moul Fall kun je als een van de weinige watervallen erachter staan).Nu rustig verder bij redelijk zonnig weer (vooruitzichten waren slecht veel regen en omweer) door naar de brede Dawson Falls ( 90 meter breed). Hier zijn 2 opties een gaat naar de voorkant om foto's te maken en als je verder loopt kom je boven de waterval uit. Nu verder via de prachtige scinic Helmcken Falls Rd naar Helmcken Falls bij de Murtle River, de mooiste én hoogste waterval van het park (141 meter). We bekijken de waterval vanaf de rand van de kloof en staan lang te kijken naar de kracht van het water.

De weg door het park eindigt bij het Clearwater lake. Om hier te komen rijden we 25 kilometer op een onverharde weg met kuilen en hobbels. Hier is een kampeer terrein en kun je zwemmen, varen of vissen op het meer, op dit punt komen we rond 18.00 uur aan.

Nu weer dezelfde weg terug naar het hotel om in te checken, het is nu 19.30 uur.

We dachten dat dit niet het allermooiste van onze vakantie zou zijn, maar de kamers zijn schoon en ruim met een zithoek, keukentje en de bedden zijn goed. Ook is er een zwembad met whirlpool aanwezig. Ook zijn er diverse restaurantjes en bars aanwezig en we besluiten rond 20.00 uur om naar het Hop "N" Hog Tap & Smokehouse te gaan. Hier hebben we heerlijk gegeten en is een aanrader, zoals de naam het zegt heerlijk vlees van de BB wat lekker gerookt is.