thijsenmia2019.reismee.nl

Dag 9 op weg naar Jasper

Om 10.00 uur vertrekken we dan eindelijk om, vanuit Clearwater via de 5, the Yellowhead hwy, naar Blue River om hier onze “Bear safari” bij River Safari te volgen. Deze is in de Mud Creek/Mud Lake bij de Noth Thompson Rivergevestigd, richting Valemount. Een rit van 110 km en 1uur en15min. We rijden langs de brede North Thompson River, de rivier is ontzettend wild en het water staat erg hoog.

• Blue River Safari

River Safari http://riversafari.com Een avontuur met een speciale design boot om met een tour van 2 uur (kosten $ 125 pp) of tour van 1 uur (kosten $ 75 pp) Mooze en Grizzly- en zwarte beren te spotten.

Tip: in een van de reviews staat dat je 10% korting krijgt..... dit krijg je bijna altijd als je de flyer van een Visitor Centre (Wells gray) meeneemt.

Bij de Blue River Safari aangekomen, staat het parkeerterrein redelijk vol. Wat schetst onze verbazing als we al binnen 10 minuten met de uitgebreide safari mee kunnen.

Met deze uitgebreide tour vaar je met een speciale "stille" boot het natuurgebied in (midden in het hart een binnenlandse regenwoud) en daarna met een snelle boot verder, op zoek naar beren en ander wildlife. Halverwege de tocht stopt je bij een waterval waar smeltwater van de gletsjer naar beneden dendert.

De tour die wij voor ogen hadden duurt ongeveer een uur en volgens de site vertrekt deze ieder elk half uur. Bij het boeken wordt ons verteld dat hij nog maar 2 maal per dag gáát en de volgende pas om 15.00 uur. Dat gaat niet lukken en de uitgebreide tour willen we niet, dus we besluiten verder te rijden.

Je kunt veel leren over beren en het andere wild in dit gebied op internet en bij begin vsn de tour, bijv. dat beren maar een draagtijd hebben van 10 weken? Dat jonge beren daarom bij de geboorte zo klein zijn, dat je ze in de kom van je hand kunt leggen? Dat jonge beren 1,5 jaar bij hun moeder blijven en daarna worden verstoten en het zelf maar moeten uitzoeken? Dat een bevruchtte berin haar zwangerschap kan uitstellen tot na haar winterslaap?

Verder is spotten van beren bij de spoorlijn ook een goed alternatief omdat beren vaak het spoor afstruinen op zoek naar graan dat van de wagons valt.

Na Blue River rijden we langzaam de Rocky Mountains binnen en net buiten blue river zien we een black bear rustig langs de kant te eten. Nu kunnen we wel foto's maken.

Net achter Valemount gaan we de 16 op richting Mount Robson, weer een rit van 125 km en 1 ½ uur. Helaas is het bewolkt maar het begint langzaam open te trekken en gelukkig zien we Mount Robson prachtig voor ons liggen, met de toppen bedekt met sneeuw.

Mount Robson Provincial Park is het op één na oudste park van BC en dankt zijn naam aan de 3.954 meter hoge Mount Robson, de hoogste piek van de Canadese Rocky Mountains in Britisch Colombis. We stoppen even bij het visitors center van Mount Robson. Hier zien we een bruine beer ztten en ook hier kunnen we foto's maken.

De Overlander Falls liggen 1,6 kilometer ten oosten van het bezoekerscentrum. Vanaf de parkeerplaats is het ongeveer vijfhonderd meter lopen. De leukste route start op Robson Meadows Campground en voert je langs de Fraser River naar de watervallen.

We rijden nu langs de Fraser River en achter Mount Robsen rijden we nu Alberta binnen het laatste stukje maar Jasper, op weg moeten we onze klokken 1 uur voorruit zetten. Vanuit de Overlander Falls is het nog 1 uur rijden tot Jasper, net voor Jasper rijden we het park in en er wordt ons gevraagd hoeveel nachten we blijven ivm betaling. Gezien we naar Hinton willen hoeven we (nu) niet te betalen. Na het tanken en sanitaire stop weer verder, na eerst op een trein te wachten. Deze dag hebben we heel veel lange goeferen treinen gezien, wasrvan sommige wel 1 km lang waren en 2 containers op elkaar gestapeld hadden. Eindelijk mogen we het spoor over en net buiten Jasper zien we auto's langs de weg stilstaan, wij ook stoppen en ja hoor een bruine beer. Weer 25 min verder een groot hert met een enorm gewei en iets verfer een kleine kudde berggeiten.

Nu verder op weg naar ons Best Western hotel in Hinton, net 2 maanden open. Mooi hotel en wij krijgen als diamond member een suite op de topfloor.

Vandaag 350 km afgelegd door mooie natuur en veel wildlive gespot. Zwarte en bruine beer, rendier en berggeitjes.

Vandaag 2 maal getankt en over de totale afstand van 1600 km 1:9,2 gereden en dat met een 3.6 liter V6 met 220 pk.

Anne Marie

Interessant en mooi verhaal. Wat een prachtige reis weer.