thijsenmia2019.reismee.nl

Dag 11 Banff

Vanmorgen om 10.00 uur weggereden uit Hilton via Jasper naar Banff. Redelijk goed weer en tank vol. Halverwege spotten we onze eerste coyote, erg verschrikt en angstig en wilde de snelweg oversteken.

Net voorbij Jasper begint het te regenen en houd niet meer op tot Banff.

Enkele bezienswaardigheden onderweg.

• Icefields Parkway

De Icefields Parkway is één van de mooiste autowegen ter wereld en loopt van Jasper National Park naar Lake Louise. De weg is 230 kilometer lang en biedt een fantastisch uitzicht over het omringende berglandschap. Onderweg is de kans groot dat je herten, elanden, schapen, geiten of misschien wel een beer spot. Displays langs de weg vertellen het verhaal over de gletsjers en ecologie van het landschap. Vanaf de Icefields Parkway is het op vele plaatsen mogelijk een wandelroute te volgen. Enkele hoogtepunten langs de route zijn de Athabasca- en Sunwapta watervallen, het Columbia Icefield en de BowlBow Summit, vanwaar je een fabelachtig uitzicht hebt op het bizar gevormde Peyto Lake.

Een combi kaartje is erg aan de prijs $ 205.

• Athabasca Glacier

Wanneer we verder op weg van het plaatsje Jasper naar Banff rijden, komen we ook langs de Athabasca Glacier, een afstand van 100 km. Je verwacht het misschien niet, maar je vindt deze grote ijsmassa vlak langs de snelweg en dat zorgt er dan ook voor dat het een druk bezocht stukje Jasper National Park is. De Athabasca Glacier is bovendien een van de belangrijkste en grootste uitlopers van het Columbia-IIcefield. Van een afstandje lijkt de gletsjer al gigantisch, maar hoe dichterbij je komt hoe intenser de ijsvlakte lijkt. Vanaf de parkeerplaats kun je een stuk omhoog naar de gletsjer toelopen, maar wil je het ijs echt van dichtbij meemaken dan kun je in het Icefield Interpretive Centre een gletsjer tour boeken.

Toen wij bij de Icefield aan kwamen zat het weer helaas niet echt mee heel veel regen en harde wind. Daarbij was het zeer moeilijk om een parkeerplek te vinden, dus wij zijn alleen vanaf de parkeerplek naar de gletsjer rand toegelopen. Dat was eigenlijk al zo spectaculair om te zien en je kunt zo ook weer en wind trotseren (en nog wel gratis!), waardoor we van mening zijn dat een tour niet per se nodig is.

Na ongeveer 130 km komen we in het plaatsje Lake Louise aan waar we morgen het prachtige meer gaan bezoeken. Om goed voorbereid te zijn besluiten we om de weg en lsrking te verkennen. Helaas ook hier alle parkeerplekken vol en de weg naar MoraineLake ook afgesloten verder ook nu weer die regen. We rijden via het Banff National park door naar ons BW Plus Siding 29 Lodge hotel in Banff om in te checken. Rond 16.00 komen we aan en kunnen parkeren in de parkeergarage onder het hotel. Kamers groot en schoon en er is een hottub. Na opgefrist te zijn even door toeristisch stadje gelopen en de North Face shop bezocht. Nu iets eten en drinken in Earl's kichen and bar. Gezellig sport café.

Banff:

Met zijn fraaie ligging in het dal van de Bow River, omringd door de steile toppen van de Cascade en Stoney Mountains in het noorden, de Tunnel Mountain in het oosten en de beboste Sulphur Mountain in het zuiden, is de stad Banff het toeristische centrum van het National Park.

Ook is er de bekende Banff Gondola. Daar het nog steeds regend, besluiten we de kabelbaan vandaag te vermijden. Morgen nogmaals kijken of we van het beste uitzicht over het 1384m hoog gelegen Banff en de Bow Valley vanaf de 2285m hoge top van de Sulphur Mountain gaan genieten.

We besluiten morgen rond 19.00 uur het meer te bezoeken en wel om de drukte maar vooral voor het weer, vanaf 17.00 uur wordt droger weer verwacht.

Anne Marie

Wat jammer van het weer.☹️