thijsenmia2019.reismee.nl

Dag 12 Ravelstoke

Vandaag gaan we op weg naar Revelstoke, een ritje van ±300km voor het merendeel over de Trans Canada Hwy. Het eerste stuk, net buiten Banff is het nog erg druk dan wordt het weer rustig tot 10 km voor de afrit Lake Louise.

Na het plaatsje Lake Louise, waar we gisteren geweest zijn rijden we verder en steken de staatsgrens met Alberta/BC weer over en komen weer in een andere tijdzone. Na een uurtje stoppen we in Golden en drinken een héérlijk gemaakte cappuccino naast het visitor centre. Helaas onderweg steeds buien en kil.

Rond 14.00 uur komen we in Ravelstoke aan en rijden meteen naar ons Best Western Hotel Revelstoke Plus, waar we gelijk kunnen inchecken. Hier blijven we door onze omzetting vanwege de regen en de kou máár 1 nacht, vandaag is het hier droog gebleven volgens de receptie. Wel een prachtige hotel met een eigen Liquor store en zwembad. Na inchecken rijden we het Mount Revelstoke National Park in en rijden de Meadows in the Sky Parkway. De belangrijkste weg in het nationale park is de 26 kilometer lange Meadows in theSkyParkway naar Balsam Lake, vlak bij de top van de 1.920 meter hoge Mount Revelstoke. Onderweg mooie plekjes voor foto's en een heerlijke weg om met een dikke V6 te rijden. Dit deel van de weg heet ook wel de Lower Parkway en is van mei tot oktober geopend.

Hierna nog even het Revelstoke railway museum bezocht. Dit ligt aan de overkant van het spoor en is gewijd aan de Canadian Pacific Railway die vanaf de Stille Oceaan naar de Atlantische kust loopt en daarbij Revelstoke doorkruist. In het spoormuseum, dat in 1983 is gevestigd in een speciaal voor dit doel ontworpen gebouw, zie je vooral hoeveel moeite en tijd het gekost heeft om de spoorlijnen door het soms zeer lastige Canadese landschap aan te leggen. Ook krijg je een kijkje in de manier waarop men vroeger per trein door Canada reisde. Binnen in het museum kun je een kijkje nemen in een reizigerscoupe en in een echte stoomtrein.

Revelstoke is een prachtig dorp gelegen in het oosten van British Columbia is net zoals alle plaatsen hier, gesticht rond 1980 en dat heeft te maken met het aanleggen van de Canadian Pacific Railway. Ook hier is het overwegende deel van de bewoners Aziatisch. Revelstoke is zowel in de winter als in de zomer een populaire vakantiebestemming dankzij de sneeuwzekerheid in de winter en de zonnige droge zomers. De kracht van Revelstoke is de ligging direct bij het gelijknamige nationale park. Men zegt weleens dat Revelstoke de eerste plek is waar je serieuze bergen ziet op het moment dat je vanuit Vancouver richting de Rocky Mountains rijdt. Hier krijg je alvast een voorproefje van het natuurschoon dat je verderop te wachten staat. Het is een bergparadijs in de Kootenay Rockies tussen de Selkirk en Monashee bergketens aan de voet van de Rocky Mountains, dat je het hele jaar kunt bezoeken.

In de avond gaan we naar down town en hier is een straat gedeeltelijk afgesloten voor verkeer en in de kiosk speelt een bandje. Na een heerlijke tijd doorgebracht te hebben in Village Idiot Bar & Grill, naar hotel om bij te komen.

Revelstoke is echter meer dan alleen natuurschoon. Het is een prachtig ouderwets aandoend Canadees dorpje, kleinschalig, met een gezellige dorpskern met boetiekjes, restaurants, en leuke winkels . Als je de geparkeerde auto’s grotendeels weg zou halen en alleen enkele klassieke Amerikaanse auto’s zou laten staan, dan heb je een prachtige filmset zoals ze hem in Hollywood amper zouden kunnen bedenken. De mooiste straat is MacKenzie Avenue. Ontdek het Three Valley Heritage Ghost Town, Roxy Theater en de Revelstroke Canyon Dam.

Hans

Ik ben weer bij nu ......