thijsenmia2019.reismee.nl

Dag 16 Yakima

Vandaag op een normale tijd na een lekker ontbijt naar Yakima (indianenvolk), als doorreis stad, hier zijn we in 2012 ook geweest. We overnachten daar in het Best Western Plus Ahtanun Inn een rit van 350 km.

Vanuit het hotel gaan we onder een strak blauwe lucht en bij 25 graden op weg. Gelijk de Hwy 97 richting Okanogan op, langs de Okanogan River richting Monse.

Deze route geeft veel mooi uitzichten. Voor in en na Brewster (het fruitgebied) zien we kilometers appelboomgaarden, perziken en druiven velden. In het Lake Pateros komt de Okanogan rivier uit en via Bridgeport komt ook de Columbia river hier in uit. Na de mooie brug die Brewster verbindt met Bridgeport State Wildlife, gaat de rivier weer Columbia river heten. Hier zien we prachtige huizen langs het water met aluminium aanlegsteigers. Vanaf hier rijden we ongeveer 2 uur langs de prachtige brede Columbia River die we ook 1 maal oversteken. Via Pateros zien we Wells Dam, midden in de Columbia river.

Bij Chelan Falls gaan we over een heel oude ijzeren brug naar de zuidkant van de rivier. Ook hier alleen maar fruit en winery's met grote villa's aan het water en stalletjes voor de verkoop.

In Orondo, waar de 97 overgaat naar de Hwy 2, gaan we door naar  Sunnyslope en steken we hier weer de Columbia River over richting Cashmere langs de Wenatchee River om net voor Peshastin links af te slaan de 97 weer op. Nu weer een prachtige weg door heuvels/bergen/bossen en snelstromende riviertje van het Okanogan Wenatchee National Forest. Doet weer beetje denken aan Canada. Halverwege zijn er 5 km wegwerkzaamheden en wij hebben geluk, maar 10 min wachten om dat eenrichtings stuk  met volgauto te rijden. Bij Ellensburg, waar we een grote bergbrand zien met een enorme rookpluim, rijden we via een vreemde draai de I90 op te gaan. In de auto besluiten we gezien de tijd geen gebruik te maken van de scenic route Canyon Rd de 821. Dit is de weg door Yakima Canyon, beneden stroomt de rivier Yakima en de weg kronkelt daarboven lager of hoger langs de uitgedroogde heuvels met de rivier mee.

Wij gaan ivm tijd over de I82 en bij Pomona stoppen we op de top van de berg bij een mooi aangelegd viewpoint, hier is een prachtig uitzicht over de groene vallei, besneeuwde bergen in de verte en de hoge " Zandbergen" bij Yakima.

Al met al vandaag een prachtige mooie rit van dik 4 uur en 350 km en we gaan snel gebruik maken van de pool buiten voordat we rond 20.00 uur gaan eten.

• Yakima is de provinciehoofdstad van de provincie Yakima en de elfde grootste stad in de staat Washington, met een bevolking van meer dan 243.000 inwoners in het grootstedelijk gebied. Het is genoemd naar de inheemse Yakama-bevolking, die de regio bevolkte voorafgaand aan de aankomst van de Lewis en Clark expeditie in 1805. Gedurende de 19e en 20e eeuw diende de stad als de site van katholieke missies, het Fort van het leger van de Verenigde Staten, Simcoe, en een depot voor de Northern Pacific Railroad. Tegenwoordig is het vooral bekend als een populaire toeristische bestemming voor wijnliefhebbers, gelegen in de Yakima-vallei, een van de vruchtbaarste groeigebieden van de Pacific Northwest. Een breed scala aan gezinsvriendelijke toeristische attracties wordt ook aangeboden in het hele gebied, waaronder musea, optredens en natuurlijke attracties in de buitenlucht.

Yakima is bekend om 3 belangrijke aspecten:

75% van de Amerikaanse Hopproductie komt hier vandaan, het heet ook de Valley of Hops

Het bekende, vierkante met inkeping, broodclipje wordt hier geproduceerd

In 2019 in het nieuws door een wet met verbod op opzichtige strings of doorzichtige kleding