thijsenmia2019.reismee.nl

Dag 17 Portland

Wat een mooie rit vandaag op weg naar de “city of roses”, na het ontbijt in ons Best Western Hotel zijn we rustig op weg gegaan.

Tip: Mel's Diner in Yakima, dat is zo'n vijftiger jaren restaurant.

Als we de Interstate 82 oprijden zien we op de navigatie dat er er na 25 km we er weer af moeten en weer op de vertrouwde hwy 97 terecht komen, voorbij Wapato bij Toppenish (een leuk oud stadje) heet de 97 ook de Evergreen Hwy. Alles is nu "dor" en bruin en de heuvels en bergen ook. Ongeveer 100 Kilometers lang tot voorbij Goldendale waar we een fotostop maken bij Linden Ranch Wind Farm, een Kilometers lange sliert van windmolens en uitzicht op de besneeuwde toppen van Mt Rainier en Mt Hood.

Iets verder bij Maryhill komen we bij de brede machtige Columbia River uit en via de oude brug gaan we de staatsgrens met Oregon over, helaas geen welkom staatsbord.

Hier bij Biggs Junction nemen we een sanitaire stop, tanken bij de Shell en lunchen bij de Subway. Van de 97 gaan we nu verder op de Interstate 84 en zien we 150 km steeds de machtige Columbia River aan onze rechterkant. De natuurlijke naam van de I84 heet hier "Vietnam Veterans Memorial Highway". Het blijft een natuurlijke grens tussen Washington en Oregon. Op sommige stukken zien we een soort duwboot en ook kleine eilanden in de rivier, zoals Miller Island. Hier zie je door het water alleen maar bossen en groene hellingen. Bij de grote stad The Dalles zien we als eerste de The Dallas Dam (Waterkrachtcentrale) en bij de The Dallas Yacht Club een echte ouderwetse Radarboot, de American Empress, van de american queen steamboat company. Hiermee kun je tegen een forse vergoeding een cruise met 222 andere gasten over de Columbia River varen.

30 km verder bij Hood River zien we weer een stalen oude brug met in het midden een hijsconstructie. Bij Wygant State Park gaan we weer de hoogte in en lijkt de rivier wel een meer, zo breed. Bij Cascade Locks zien we de stalen oude "Bridge of the Gods" een tolbrug. Via Bonneville verder naar Dodson waar je gebruik kunt maken van de Historic Columbia River Hwh die kronkelt tot aan Sandy River toe , maar gezien extra tijd geen gebruik van gemaakt.

Nu bij Columbia, even geen river meer, komen we langs Multnomah Falls op, hier zijn we in 2010 ook geweest. Ook nu puilen de parkeerplaatsen uit hun voegen en er is nu een park and ride 5 km verder of terug. Bij Sandy River Delta Park zakken we weer naar beneden en komen we weer in droger gebied uit. Het laatste stuk waar we afbuigen naar de 205 staan we stil en moeten we geduld hebben. Uiteindelijk staan we om 15.30 uur stil voor ons hotel en checken in. Zon en temperatuur is prima dus 2 uurtjes pool en ligbed is perfecte besteding.

In de staat Oregon vind je Portland. Deze ‘city of roses’ (rozenstad) is een van de groenste steden ter wereld en bestaat uit ongeveer 500.000 inwoners. Dat zie je al vanaf het moment dat je aan komt; uitgestrekte heuvels, bossen en rivieren. Ook winkelliefhebbers kunnen hier hun hart ophalen; je shopt namelijk belastingvrij. Tel daar de vriendelijke inwoners en de opvallend weinig toeristen bij op, en Portland is een stad die hoog op iedere ‘must see list’ moet staan.

Hans

Lijkt me leuk Portland

Annemarie

Portland staat ook op onze Bucket list. Lijkt me super mooi!