thijsenmia2019.reismee.nl

Dag 3 Vancouver

Vandaag op weg naar North Vancouver in British Columbia Canada, om de stad die we in 2010 bezocht hebben nog eens aan te doen. Een ritje van 2 ½ uur via een rustige weg en met helder zonnig weer van 23 graden, maar eerst moeten we de grens over wat gelukkig redelijk makkelijk en snel verloopt (we gaan de USA uit ? ipv in).

Ons Hotel Best Western capilano inn & suites, ligt aan de andere zijde van Vancouver Harbour en 6 km van het centrum en het mooie Sunset Beach Park.

Dus we gaan eerst naar het centrum (downtown) waar we de auto parkeren in een overdekte garage Easy Park in Howe Street. We slenteren in historische Gastown, waar overblijfselen uit de pionierstijd te zien zijn en iets over de hoogtijdagen van de Canadian Pacific Railway en lopen door downtown eastsite waar onze auto staat, bekijken de ook haven en veel andere bezienswaardigheden. Gezien dat we tot 15.00 betasld hebben zijn we 14.50 bij de auto om naar North Vancouver te rijden.

Met de auto gaan we via Sunset Beach Park, de Beach Ave naar de Noordzijde van Vancouver. Voordat we de noordzijde echt bereiken, rijden we door Stanly Park. Hier nemen we de Stanley Park drive om zo het eiland helemaal rond te rijden (het wordt omringd door water) om de mooie toeristisch plekjes te bewonderen, het lopen hoeft vandaag niet meer. Het is een belangrijke recreatieplaats voor locals en voor toeristen dankzij zijn de vele fiets- en wandelpaden, museums en picnic area.

Nu verder op weg naar het Hotel om de bagage uit te laden en ons te verfrissen. Gezien drinken haast op is gaan we snel naar de Walmart om iets in te slaan, echter bij terugkomst staan we in de forenze file en ipv 8min doen we er 40 min over.

Vanuit ons hotel is het 5 minuten rijden naar de Capilano Suspension Bridge, een hoge en lange hangbrug van 140 meter over de Capilano River met Treetops Adventure (lopen door boomtoppen en tropisch bos).

We hoorde bij receptie dat er een gratis pendelbus rijdt die stopt op 100 meter van hotel en dat scheelt $ 7,50 parkeergeld. Ook na 17.00 uur krijg je 30% korting en voor Britt extra studentenkorting. Omdat we hollanders zijn maken we daar gebruik van. https://www.capbridge.com

De hangbrug schommeld behoorlijk en zelfs gezien late tijdstip is het nog erg druk (Hollanders die ook gebruik maken van korting) nee hoor er zijn diverse nationaliteiten die willen/gaan lopen over de hangbrug. De 2 reisgenoten zijn blij dat ze er over zijn en zijn niet gerustgesteld over de terugreis.

Als je aan de andere kant van de brug bent kun je de prachtige route van de Treetops Adventure lopen. Dan loop je over bruggen die tussen de bomen gemaakt zijn. Je hebt dan een vanaf verschillende hoogtes een mooi uitzicht op het prachtige gematigde regenwoud.

Rond 19.15 uur we met tram terug naar hotel om vandaar naar de cactus club café te rijden. Heerlijk zitten we daar op het ovrrdekte en beschutte tarras te genieten van hsphe en drankje. Na 2 uurtjes terug naar hotel, ondertussen is het begonnen te regenen, om moe maar voldaan naar bed te gaan. Morgen langs de mooie kust naar Whistler, de bekende wintersportplaatst.

• Vancouver is een stad in Canada en is het centrum van het gelijknamige stedelijk gebied en veruit de grootste bevolkingsconcentratie van de provincie Brits-Columbia. De stad ligt aan de Straat van Georgia, een deel van de Grote Oceaan. De stad is vernoemd naar de Engelse kapitein George Vancouver, een nazaat uit het Nederlandse adellijke geslacht Van Coeverden uit Drente en heeft een inwonertal van 631.486. De haven van Vancouver is een van de belangrijkste ter wereld en wordt er jaarlijks ter waarde van 43 miljard dollar verhandeld met 90 landen. Door de lage productiekosten is het ook de derde stad van Noord-Amerika als het gaat om de filmindustrie, na Los Angeles en New York. Hierdoor wordt Vancouver soms ook wel “Noord Hollywood” genoemd. In 2005 was Vancouver de op een na duurste stad van Canada, na Toronto, en nam het de 56e plek in op de wereldranglijst in dezelfde categorie. De stad staat bekend om haar hoge levenskwaliteit.

De prachtige omgeving van Vancouver maakt de stad een interessante toeristische bestemming. Bezoekers worden meestal aangetrokken door de unieke combinatie van het brede culturele aanbod in deze kosmopolitische stad en de besneeuwde bergen, regenwouden en ruige kusten in de directe omgeving. Een andere toeristische trekpleister is Granville Island, een klein eilandje naast Downtown, waar een grote markt is gevestigd. Ook de walvistours door de Straat van Georgia is populair en bezoeken jaarlijks zo’n 1 miljoen toeristen Vancouver 'en route' op een cruise schip, meestal op weg naar Alaska.

Ook al is Vancouver niet compleet vrij van raciale spanning, de vele verschillende bevolkingsgroepen leven behoorlijk harmonieus samen in de stad. Eén kenmerk daarvan is het grote aantal 'gemixte koppels', de enorme populariteit van Sushi en de Thaise keuken onder de niet-Aziatische bevolking, en de vele traditionele feesten van buitenlandse culturen die worden gevierd. Vancouver heeft ook een grote homoseksuele bevolking, de omgeving van Davie Street in Downtown staat ook wel bekend als "Davie Village" door het grote aantal gay restaurants, bars en clubs die daar te vinden zijn. Ook wordt jaarlijks in Vancouver een Gay Pride Parade gehouden. 40% van de inwoners is van Aziatische afkomst.

Annemarie

Eindelijk goede WiFi en kan ik dus weer meelezen met de reis die jullie aan het maken zijn.
Vancouver lijkt mij prachtig.