thijsenmia2019.reismee.nl

Dag 5 Lillooet

We nemen vanuit Whistler de Sea to Sky hwy (99) op weg naar Lillooet. Indrukwekkende prachtige weg waar we eerst langs Green lake rijden en later een heel lang stuk langs de Rutherford Creek.

Bij de Nairn Falls Lookout stoppen we ook weer voor de hike van 1500 meter om zo te komen tot het uitzicht en voor de foto`s, het is overal behoorlijk druk en gezien de verhalen op de Facebook Canada reis forum site lees je van alles over de verwachte drukte bij de 2 belangrijke parken Jasper en Banff door hordes Chinezen en andere buitenlanders. We Shall see en anders maar extra vroeg op om op tijd bij de parken te zijn.

Weer verder door de prachtige natuur richting Pemberton waar we tot onze grote verrassing een bruine beer (1e van deze reis) de weg over zien steken, we zijn net te laat om een foto te maken. De rit gaat verder langs Mt Curry (toppen nog vol met sneeuw) en komen we langs Llliooet Lake. Iets verder stoppen we bij Joffre Lake Trealhead om via een kleine wandeling Lower Joffre Lake te bezoeken.

We bl2ijven maar door naaldbossen en langs snel stromende riviertjes rijden en net voor we Lillooet bereiken komen we langs Seton Lake waar we even stoppen voordat we in Lillooet aankomen.

Bij het 29 kilometer lange Kamloops Lake waar we rond drie uur stoppen, staan zelfs enkele cactussen. Hier gaat aan de overkant, strak tussen de steile berghelling en het water) juist een trein over de Canada Pacific Railway (Vancouver en Montreal). We zien deze vaker en wat opvalt, is hoe ontzettend lang deze zijn, wel meer dan een kilometer. Na het inchecken rijden we naar The Old Bridge over de Fraser River met zijn vele view points. Het goede weer reist met ons mee, temperaturen van 28 graden zijn geen uitzondering in de gebieden waar we tot nu toe zijn geweest. Vooraan in het dorp in een liquor store waar we even binnen kijken. Nu terug naar het hotel en als we daar zijn besluiten we ergens wat gaan te drinken. 100 meter van hotel is een nieuw restaurant & bar geopend waar we lekker op buiten tarras gaan zitten. Ondanks dat hier maar 3 kleine hotels zijn en wel 5 restaurantjes is/wordt het hier gedurende de tijd druk.

Na 3 uurjes gezeten te hebben en de zon achter de bergen is verborgen, lopen we terug nasr het hotel. Morgen weer een dag.

• Lillooet

Bij het stadjeLillooet waar we overnachten in Hotel DeOro is het gewoon ontzettend heet: meer dan 25°C. Het lijkt het wilde westen uit de films hier. We bezoeken het info centrum en komen er achter dat het oorspronkelijk een goudzoekers plaats is, zelfs een van de grootste steden van Noord-Amerika. Echter sinds er maar weinig goud wordt gevonden is het gereduceerd tot een kleine nederzetting in de ‘middle of nowhere’.