thijsenmia2019.reismee.nl

Dag 10 Jasper park

Vandaag gaan we vanuit het plaatsje Hinton (10000 inwoners) net buiten het National Park Jasper (80 km) het park bezoeken.

Net voor Jasper nemen we de weg naar het Medicine lake en Maligne Lake. Een trip van 50 km. Prachtige vergezichten maar ook veel Wildlive gespot. Zwarte beer met jong, later nog een zwarte beer. Dan kudde bighorns en chipmunks. Gelukkig is het weer beter dan voorspelt, zonnig en maar 2 kleine buitjes, voorspelling was regen en omweer.

Medicine Lake is gelegen in Jasper National Park, Alberta, Canada. Het ligt op ongeveer 20 kilometer ten zuidoosten van het stadjeJasper,Alberta. Medicine Lake is ongeveer 7 km lang en is een relatief ondiep meer. Het meer ligt langs de weg van Jasper naar Maligne Lake.

Medicine Lake is in geologisch opzicht een bijzonder meer. In eerste instantie lijkt het een gletsjermeer zoals de vele andere, maar dat is het allerminst. Het meer wordt gevoed door gletsjers en in wezen is het niet echt een meer, maar eerder een overloopgebied van de Maligne River, die vanuit Maligne Lake naar de Athabasca River stroomt.

Tijdens de zomermaanden wordt er door de hogere temperaturen versneld smeltwater aangevoerd, waardoor het waterniveau van Medicine Lake stijgt en een overloopgebied vormt. Maar zet in de loop van het seizoen op grotere hoogte eenmaal de vorst in waardoor de aanvoer van smeltwater stopt, dan loopt het meer leeg in een aantal sinkholes die uitmonden in een ondergronds grottenstelsel, dat naar de Athabasca River stroomt.

Het ondergrondse afvoersysteem van Medicine Lake is enorm uitgebreid en het water stroomt door een stelsel van geërodeerde kalksteen naar de 16 kilometer verderop gelegen Maligne Canyon. Geologen schatten de omvang van het grottensysteem op het grootste ontoegankelijke grottensysteem ter wereld.

Dus wanneer de hoeveelheid smeltwater zo groot is dat de sinkholes niet de capaciteit hebben om de hoeveelheid water te verwerken, dan stroomt Medicine Lake vol. Medicine Lake beschikt over een aanzienlijke populatie van regenboogforel en beekforel en is een paradijs voor vliegvisser’s. Ook aan de randen van het meer is ook verrassend veel wildlife te vinden, zoals grizzlyberen, zwarte beren, herten, kariboes, wolven, elanden en bergschapen. Deze zijn vooral tijdens het zomerseizoen actief rond het meer. Ook bold eagles en visarenden doen het gebied rondom het meer frequent aan, waar deze vogels leven van de vispopulaties.

Nu op weg naar Jasper, het gastvrije, pittoreske stadje (met 4300 inwoners) ligt midden in Jasper National Park, het grootste park in de Canadese Rockies. Het park bestaat uit gletsjers, kristalheldere meren, watervallen, diepe kloven en dichte, groene bossen. Je vindt er meer dan duizend kilometer wandelpaden. In de winter heb je uitzicht op besneeuwde bergtoppen en zie je bevroren watervallen. Jasper is dan een echt winterwonderland. Jasper National Park staat echter vooral bekendbekend vanwege het vele wild dat er leeft, waaronder elanden, herten en beren.

Vanuit het centrum van Jasper rijden we naar het mooie heldere bergmeer Lake Pyramide (15 minuten rijden vanaf het centrum) daar heb je ook strandjes waar je kano’s en waterfietsen kunt huren. Met terugkomst naar Jasper zien we ook hier een zwarte beer langs de kant van de weg.

Nu weer op weg naar het hotel, waar we onderweg weer een bruine beer tegenkomen langs de grote weg (16). Deze wordt snel door een ranger met vuurwerk verjaagd, te gevaarlijk langs deze drukke weg zegt hij de mensen stoppen langs de weg en het vrachtverkeer kan er dan amper door. Weer verder en even later zien we 2 caribou's, zeer groot en met een reusachtig gewei. Na maken van foto's weer door om in Hinton op tarras bij pup een biertje te drinken.